2021

Les tecnologies digitals han irromput en la vida de les persones amb diversitat funcional amb la promesa d’oferir més autonomia i accessibilitat amb assoliments certament remarcables. La diversitat funcional intel·lectual, no obstant això, ha estat un camp en el qual tals desenvolupaments han estat més modestos i presenta encara certes incerteses. La qüestió de l’autonomia, concretament, planteja problemes en la seva posada en pràctica, especialment quan es pensa des de la idea de subjecte individual autònom capaç de prendre decisions per compte propi. A través d’un treball de caràcter etnogràfic realitzat en un servei de vida independent a Catalunya, es duu a terme l’anàlisi de dos casos d’implantació de tecnologia per facilitar l’autonomia de persones amb diversitat funcional intel·lectual. A partir de la comparació entre els dos casos, hem mostrat com el resultat final de les experiències té molt a veure amb les interaccions que es donen entre les diferents concepcions d’autonomia que es troben presents i la manera en què es concep el paper de la tecnologia en la consecució de la vida independent. Pensar tota la xarxa de relacions que s’estableix com un conjunt d’equilibris precaris apareix en aquest treball com la clau de l’èxit que ha de permetre bregar entre assumptes tan complexos com l’autonomia, el dret a decidir i l’acompanyament no invasiu en el dia a dia de les persones amb diversitat funcional.

Moyà-Köhler, J., Domènech, M. (2021). Autonomías precarias: un análisis sobre las tecnologías para personas con diversidad funcional intelectual. Teknokultura, 18(2), 127-135.

Miquel Domènech (Universitat Autònoma de Barcelona)