Carla Greubel, investigadora de la Universitat d’Utrecht, realitza una estada de recerca amb CareNet

El seu projecte de tesi doctoral investiga les diferents idees de “bon envelliment” en diferents contextos de la cura de les persones majors i noves tecnologies, entre les quals figura el projecto “VinclesBCN”

El próxim 19 de maig la investigadora realitzarà un seminari presencial on exposarà els primers resultats de la seva recerca

Carla Greubel és investigadora predoctoral en la Universitat d’Utrecht. Juntament amb la professora Ellen H.M. Moors i el Professor Associat Alexander Peine, treballa en una recerca situada en el camp dels Estudis de Ciència i Tecnologia (STS) i Soci-Gerontecnología, amb enfocament en l’ètica empírica i la literatura feminista de la cura.

La seva tesi doctoral investiga les diferents idees de “bon envelliment” en tres contextos de la cura de les persones majors i noves tecnologies: (1) El discurs polític de la Comissió Europea sobre la digitalització de la salut i de la cura, (2) dos projectes que s’emmarquen en el context de les noves tecnologies i la cura social – GateKeeper i VinclesBCN – , i (3) la vida quotidiana de les persones majors que participen com a usuaris a GateKeeper i VinclesBCN. La investigadora intenta entendre quines dinàmiques sorgeixen quan les diferents idees d’envellir bé s’enfronten entre elles, i com aquestes dinàmiques canvien amb relació als diferents contextos de la seva recerca.

Durant la seva estada a Barcelona, Carla ha col·laborat al costat del codirector del grup CareNet, Daniel López Gómez (UOC), en el desenvolupament d’un petit estudi centrat en els usuaris de VinclesBCN, un servei ofert per l’Ajuntament de Barcelona per a les persones majors de 65 anys. La intenció i visió de VinclesBCN és la de millorar el benestar de les persones majors combatent l’aïllament i reforçant els seus vincles socials mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

La investigadora ha explorat les idees de “bon envelliment” que promou aquest servei, i com les posen en pràctica els seus usuaris en la seva vida i interaccions quotidianes. Com s’expressen en el disseny tecnològic i en la manera d’oferir i utilitzar el servei, les idees de “bon envelliment”? Quines similituds i diferències s’observen entre les idees de “bon envelliment” que promou el servei i les que posen en pràctica en la seva quotidianitat els usuaris de VinclesBCN? Enfocant-se en les persones que menys participen o que s’han donat de baixa per complet del servei, la investigadora cerca respondre aquestes preguntes i observar possibles conflictes, friccions i alineaments. En suma, analitzar quines dinàmiques existeixen entre les diferents idees de ”bon envelliment” i com aquestes dinàmiques canvien entre el nivell de les idees i el nivell de les pràctiques d’envellir bé.

El pròxim 19 de maig, l’autora presentarà els resultats de la seva recerca en un seminari que tindrà lloc en l’edifici Ca Jaumeandreu, a l’aula 2, entre les 15:00 i les 17:00 h.

Sobre la investigadora

Carla Greubel és investigadora predoctoral de la Universitat d’Utrecht. Abans va treballar com a assistent de recerca en la Universitat de Maastricht amb projectes addicionals per a la Global Young Academy. En la mateixa universitat va obtenir el seu màster en Estudis de Ciència i Tecnologia (STS) amb una tesi que investigava la tecnologia i els sons de la vida quotidiana en tres residències de persones majors a Alemanya. Carla és membre del Soci-Gerontechnology Network (SGN) i des de juliol de 2020, també és membre triat en el SGN executive board.

Carla Greubel

Investigadora predoctoral