Cristina Moreno Lozano, doctoranda en Estudis de Ciència i Tecnologia de la Universitat d’Edimburg està fent una estada de recerca a CareNet

Cristina Moreno Lozano investiga el treball dels professionals sanitaris que realitzen intervencions d’optimització d’antibiòtics en hospitals públics espanyols.

El doctorat de Cristina explora com els professionals de la salut coordinen el seu treball per desenvolupar programes d’optimització d’antibiòtics (coneguts com “Programes per Optimitzar l’Us d’Antimicrobians”, PROAs) en hospitals públics espanyols. Es basa en una etnografia de divuit mesos que es porta a terme entre 2021 i 2023 a partir d’un enfocament que combina estudis de ciència i tecnologia (STS) i antropologia mèdica. La investigació de Cristina és molt rellevant, ja que el problema de la resistència als antimicrobians (AMR) cada vegada es veu més com una amenaça per a l’eficàcia dels antibiòtics i, en conseqüència, un impediment per a la pràctica de la medicina, de les indústries alimentàries i l’agricultura, que històricament s’han basat en l’ús d’aquests fàrmacs –la investigació en ciències socials s’ha demostrat molt necessària. PROA té com a objectiu institucionalitzar l’esforç per millorar la prescripció d’antibiòtics i mitigar el problema de l’AMR en l’espai clínic. Amb un enfocament en els equips PROA, el seu treball posa de manifest les condicions de treball i els compromisos ètics que sorgeixen de l’aspiració d’“optimitzar” aquests medicaments. Mitjançant l’ús de mètodes d’investigació etnogràfica i arxivística de manera innovadora, la seva tesi mostra el dia a dia d’aquestes intervencions, problematitzant com les infraestructures materials, l’economia laboral i l’ètica s’intersecten en la configuració de les experiències d’aquests professionals de la gestió d’aquestes intervencions en els seus hospitals.

En el marc de la seva estada en el grup de recerca CareNet de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, Cristina participarà activament en les activitats del grup, visitarà alguns arxius rellevants per a la seva recerca a la ciutat de Barcelona, així com presentarà el seu projecte de recerca i resultats emergents en un seminari coorganitzat amb el professor Israel Rodríguez.

Qui és?

Cristina Moreno Lozano és doctoranda en estudis de ciència i tecnologia a la Universitat d’Edimburg i investigadora associada al projecte Epidemy Lab (PI Lukas Engelmann). Des de gener de 2020, també és l’editora gerent de la revista d’accés obert Medicine Anthropology Theory (MAT) inaugurada al Centre d’Antropologia Mèdica d’Edimburg (EdCMA). La seva recerca ha rebut finançament d’una beca Alice Brown a la Universitat, així com de la Royal Society of Edinburgh (RSE), el projecte ERC The Epidemic Revolution i el programa Erasmus+. Cristina té un BSc en ciències biomèdiques (amb especialització en malalties infeccioses) per la Universitat d’Edimburg i un màster en Antropologia Mèdica i Salut Global per la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Barcelona.

Cristina Moreno Lozano

Investigadora predoctoral