Israel Rodríguez-Giralt presenta el capítol “Coreografías del abandono: Cuidado y toxicidad en zonas de sacrificio”

El passat 20 de gener de 2021 l’investigador Israel Rodríguez-Giralt intervingué durant la presentació del llibre Tóxicos Invisibles. La Construcción de la Ignorancia Ambiental, editat per Ximo Guillem-Llobat (IILP-UV)  i Agustí Nieto-Galán (IHC-UAB) i publicat per Icaria. En l’acte presentà el treball realitzat per al capítol que signa conjuntament amb l’investigador Manuel Tironi (Pontificia Universidad Católica de Chile) i titulat “Coreografías del abandono: Cuidado y toxicidad en zonas de sacrificio”. A l’acte també hi participaren els autors José Ramón Bertomeu (IILP-UV), Clara Florensa (EUG-UAB) i Judit Gil-Farrero (UB).

L’editorial Icaria acaba de publicar el llibre Tóxicos invisibles. La construcción de la ignorancia ambiental, que ha estat editat per Ximo Guillem Llobat i Agustí Nieto Galan i en el qual participen diversos investigadors de l’Institut Interuniversitari López Piñero, com ara José Ramón Bertomeu Sánchez, Antonio García Belmar i Ignació Suay Matallana. El llibre és en part el resultat de la recerca finançada pel Ministerio de Economía y Competitividad (mineco) a través del projecte coordinat «Toxic Spain» i els seus dos subprojectes: «Natural vs. Artificial: Industrial Waste, Expertise and Social Responses in 20th-Century Spain» (har2015-66364-c2-1-p) i «Living in a Toxic World: Experts, Regulations and Public Controversies in 20th-Century Spain» (har2015-66364-c2-2-p). El llibre ha estat presentat a la seu valenciana de l’Institut Interuniversitari López Piñero el 20 de gener de 2021. “Tóxicos invisibles” ens presenta un conjunt d’històries poc conegudes de contaminació ambiental ocorregudes al llarg de segle XX. Ens transporta a determinats llocs, indústries, regions, en què la connivència dels experts amb les administracions públiques i les empreses privades ha silenciat i invisibilitzat a les principals víctimes de la toxicitat: treballadors, activistes, ciutadans en general. A través d’un conjunt d’investigacions històriques rigoroses, el llibre mostra com en aquests conflictes ambientals s’activen sofisticats mecanismes de construcció de la ignorància que dificulten la correcta regulació de productes i la recuperació d’espais malalts, degradats de manera gairebé irreversible. Tóxicos invisibles és una denúncia de les nostres societats industrials desregulades, complaents amb els riscos de milers de productes sintètics que envaeixen les nostres vides, i al mateix temps és una apel·lació a la responsabilitat de tots per millorar les nostres condicions de vida.